abstractright abstractright

Töölönlahden pyörätunneli

Sito on laatinut yleissuunnitelman Helsingin rautatieasemalla ratapihan alittavasta Töölönlahden pyörätunnelista, joka sujuvoittaa pyöräily-yhteyksiä Baanalta Kaisaniemenpuistoon.

Pyöräily sujuvaksi

Töölönlahdenkadun puolella pyörätunneliin liittyy katettu tasonvaihtorakennelma, johon sisältyy hissi, porras sekä näitä kiertävä kahteen suuntaan ajettava ramppi pyöräilijöille. Ratapihan alla tunneli liittyy nykyisen ratapihan alittavaan tunneliin. Tunnelissa pyöräily- ja jalankulkuliikenne erotetaan toisistaan tunnelin kokonaisleveyden  ollessa 7,2 m.

Töölönlahti_leikkauskuva

Kokonaisuus hallintaan mallintamalla

Yleissuunnittelu on tehty alusta alkaen kokonaan tietomallintamalla Tekla Structures –ohjelmalla. Itse pyörätunneliin liittyvien rakenteiden lisäksi on mallinnettu ympäröivät rakenteet. Suunnitteluprosessin aikana tietomallia hyödynnettiin suunnitelmaratkaisujen esittelyssä ja ongelmakohtien kartoituksessa, etenkin tasonvaihtorakenteiden osalta.

Vilkkaalla henkilöratapiha-alueella oleellinen osa suunnittelua oli työtapasuunnittelu. Tunneli sijoitettiin siten, että osa tunnelista voidaan rakentaa vaiheittain rata-alueen ulkopuolella radan  päätepuskimia siirtämällä. Osa tunnelista on nykyisen tunnelin liitosalueella rakennettava apusiltarakenteita hyödyntäen.