abstractright abstractright

Lahden matkakeskus

Lopputuloksena on lahtelaista joukkoliikenteen sujuvuutta parantava matkakeskus, joka on paitsi toimiva, myös ulospäin näyttävä ja viimeisen päälle hienosti viimeistelty.

Lahden keskustan liikennettä hankaloittanut matkakeskuksen rakennushanke sai tammikuun puolivälissä kaikkia ilahduttaneen päätöksensä, kun matkakeskus ja sen kruunu, uusi kaukoliikenteen linja-autoterminaalikin esiteltiin kutsuvieraille ja lehdistölle.

Terminaalin arkkitehtonisesti näyttävä muoto ja upea, uutena kiiltävänä hohtava kuparipinta saavat ansaitsemaansa ihailua, mutta ovat kuitenkin vain osa merkittävämmästä kokonaisuudesta. Matkakeskuksen tehtävänä on yhdistää aikaisemmin hajallaan toiminut joukkoliikenne modernisoida myös Lahden kaupunkikuvaa.

Joukkoliikenteen uusi solmu

Kuten niin monessa kaupungissa, myös Lahdessa linja-auto- ja rautatieasema sijaitsivat nykyliikkumisen kannalta varsin epäkäytännöllisesti kaukana toisistaan. Linja-autoaseman siirtämistä rautatieaseman läheisyyteen oli ehditty miettiä vuosituhannen vaihteesta lähtien. Rautatieaseman yhteyteen haluttiin saada eri joukkoliikennetyyppien luonteva solmukohta. Kaupunki halusi myös saada keskustaan kaupunkikuvallisesti näyttävän matkakeskuksen. Historiallinen ympäristö ja kaupunkikuvalliset arvot asettivat matkakeskuksen suunnittelulle haasteita alusta alkaen.

Vauhtiin suunnittelussa päästiin kuluvalla vuosikymmenellä. Asemakaavan valmistumisen jälkeen 2012 Sito ryhtyi tekemään alueelle yleissuunnitelmaa elokuussa 2013.

Kevyempi allianssihanke

Lahden kaupunki toivoi, että matkakeskus toteutettaisiin allianssihankkeena, mutta hieman epätavallisemmalla tavalla, kevennettynä allianssimallina. – Tilaaja valitsi ensin suunnittelijan ja halusi, että olimme pääsuunnittelijana mukana arvioimassa urakoitsijoiden allianssikyvykkyyttä, Siton Sillat ja rakenteet osaston osastopäällikkö Pekka Mantere kertoo. Hän toimi hankkeessa pääsuunnittelijana. Projektipäällikkönä hankkeessa toimi Tie- ja katusuunnitteluosaston osastopäällikkö Taina Kuparinen.

Mukana työpajakeskusteluissa oli kolme urakoitsijaa, joista allianssihankkeeseen valittiin YIT Rakennus Oy.

Monipuolista infrasuunnittelua

Kaikkiaan 18,9 miljoonan euron matkakeskushankkeeseen kuului muun muassa kaukobussien terminaalikannen ja katoksen rakentaminen, katujen ja kevyen liikenteen muutostyöt, hissi- ja porraskuilut, paikallisbussien pysäkit, liityntäpysäköinti ja Suomen oloissa aivan uudenlaisen 200:n pyörän katettu polkupyöräparkki. Kaikki tämä toteutettiin keskellä liikennettä ja kaupungin vilkasta keskustaa.

Matkakeskuksen yhteyteen valmistui syksyllä 2015 erillishankkeena myös kahdeksankerroksinen toimistorakennus BW Tower, jonka ensimmäisestä kerroksesta löytyvät helmikuun alusta lähtien myös matkahuollon palvelut.

Sitolle pääsuunnittelijana kyseessä oli varsin kokonaisvaltainen kaupunkikeskustan infrasuunnitteluhanke, johon sisältyi monenlaista erikoissuunnittelua: liikenne-, silta-, rakenne-, geo-, katu-, kuivatus,- ympäristö- ja valaistussuunnittelua. LVIS-suunnittelusta vastasi Siton alikonsulttina Projectus Team Oy, joka kuuluu nykyisin Ramboll Finland Oy:öön ja Arkkitehtisuunnittelusta JKMM Arkkitehdit Oy.

Hienoja yksityiskohtia

Työnjako pääsuunnittelijana toimineen Siton ja arkkitehtitoimiston välillä oli selkeä. Siton huolehti infrahankkeille tyypillisestä rakennesuunnittelusta ja JKMM varsinaisesta designista. Suunnitteluryhmä sovitti rakenteet yhdessä paikalleen.

–Harvoin pääsee toteuttamaan infrahanketta, jossa on näin paljon tavallisesti talonrakentamiseen liittyvää detaljiikkaa, yksityiskohtien tarkkuutta ja hiomista. Yleensähän nämä tavataan toteuttaa arkisemmin betonista ja teräksestä, Pekka Mantere naurahtaa.

Tavanomaista liikenneympäristöä harvoin suunnitellaan ja toteutetaan näin hienosti, kiiltävää kuparipintaa myöten.

Opettavainen kokemus

Normaaleissa rakennushankkeissa jokainen osapuoli puurtaa oman tehtävänsä parissa eikä ymmärrystä toisen osapuolen ongelmille välttämättä löydy. Pekka Mantere sanoo, että allianssihanke oli ensikertalaiselle monin tavoin silmiä avaava kokemus,

– Allianssin projektiryhmässä esimerkiksi hankinnat ovat avoimesti osapuolten arvioitavana. Toisen asemaan pystyy todella asettumaan ja huomaa, ettei se aina niin helppoa ole urakoitsijallakaan, hän huomauttaa.

Lopputuloksena on joka tapauksessa lahtelaista joukkoliikenteen sujuvuutta parantava matkakeskus, joka on paitsi toimiva, myös ulospäin näyttävä ja viimeisen päälle hienosti viimeistelty.