abstractright abstractright

Dipl.ing. Anders Koponen, bergbyggnadsplanerare, Bergrum och tunnlar

Jag sysslar med klippklättring, vilket fick mig att börja studera bergbyggnad. Kunnandet inom bergbyggnad är på toppnivå i Finland och särskilt på Sito.

Den helsingforska klippklättraren Anders Koponen trivs i klippiga landskap både på grund av sitt fritidsintresse och arbetet: han planerar utrymmen under marken.

Anders började arbeta på Sito redan vid sidan av studierna år 2009 och fortsatte som heltidsanställd efter att han tog sin examen år 2011.

Anders började jobba på en bra tid: han har fått delta i planeringen och byggandet av många av de viktigaste bergbyggnadsprojekten. Han känner till både schaktningsplanerna i Helsingfors fiskehamn och sommaren 2012 följde han från första parkett med projektet för att flytta metrobanan. Flyttningen av metrobanans linje var ett av de mest krävande tekniska faserna i byggandet av Fiskehamnens centrum och arbetet utfördes inom nio dagar. Först revs metrotrafikens kablar, säkerhetsanordningar och gamla spår under ett veckoslut i juli. Där banan låg grävde man ut berghällen på cirka tre meters djup och brons temporära stöd byggdes. Den nya bron sköts med hjälp av åtta domkrafter på plats, kross lyftes upp på bron och de nya rälsarna monterades. Till sist anslöt man kablarna och säkerhetsanordningarna och kollade att allt säkert fungerade. Under byggplatsen grävde man även en 200 meter lång arbetstunnel via vilken man kunde bygga de slutliga pelarna som bär upp bron nerifrån och upp. Arbetet planerades med nästan en minuttidtabell.

Anders har även planerat tunnlarna längs landsväg 7. Vid omfartsvägen runt Fredrikshamn kommer den nästan 500 meter långa Husula-tunneln och den 150 meter långa Kolsila-tunneln att byggas. Motorvägen Koskenkylä-Lovisa-Kotka kommer att få en nästan 500 meter lång tunnel vid Marknadsbacken.

Planeringen av bergutrymmen är ett jobb som aldrig kommer att ta slut för Anders. Vägtunnlar byggs även i fortsättningen eftersom de besparar landspaket och gör rutterna kortare. För att spara utrymmet ovan mark kommer även många stödtjänster, så som parkeringsutrymmen, att placeras under markytan. Utrymmena som ligger under jorden är energieffektiva så i framtiden kommer allt fler sport- och fritidsutrymmen att placeras under berget i tillväxtcentra.

Anders tycker att arbetsgemenskapen och stämningen på Sito är bra. Anders skulle även i fortsättningen villa jobba med projekt som gäller bergbyggande, ju mer utmanande desto bättre.  Kollektivtrafikens projekt är alltid särskilt intressanta.

Utöver klippklättring gillar Anders att röra sig utomhus. – Jag försöker att vara ute så mycket som möjligt. Anders bor med sin sambo i Drumsö i Helsingfors.