abstractright abstractright

DI Josefiina Saarnikko, Tieosasto

Josefiina Saarnikko aloitti opiskelut syksyllä 2012 ja valmistui poikkeuksellisen ripeästi tammikuussa 2017, neljässä ja puolessa vuodessa. Josefiinan diplomityön aihe oli Infraomaisuuden hallinnan nimikkeistö, ja hän onkin jo ehtinyt työskennellä Sitossa tietomallinnuksen parissa mielenkiintoisissa ja merkittävissä hankkeissa.

Tiesuunnittelu on käytännönläheistä ja mielenkiintoista, oikeaa perusinsinöörityötä!

Aalto-yliopistossa pääaineenaan liikenne- ja tietekniikkaa opiskellut Josefiina on poikkeuksellisen energinen ihminen, joka ei myöskään päätöksissään kuhnaile. Hänen pääaineensa oli aluksi vesi- ja ympäristötekniikka. Sattuma kuitenkin puuttui peliin. Ensimmäinen kesätyö Uudenmaan ELY-keskuksessa teiden kunnossapidon parissa ja seuraava Sitossa Tieosastolla saivat Josefiinan vakuuttumaan tarpeesta vaihtaa pääainetta.

–Liikenne- ja tietekniikka minulla oli valmiiksi jo sivuaineena, mutta alaan paneutuminen kesätöiden parissa selvensi, että se on juuri minulle sopivaa työtä. Se on perusinsinöörityötä, käytännönläheistä ja mielenkiintoista, Josefiina perustelee.

Myös työ Sitossa tuntui sopivan Josefiinan pirtaan erinomaisesti ja hän kertoo viihtyneensä talossa erinomaisesti.

Josefiina on ollut mukana tietomallintamassa muutamissa Tieosaston haastavimmista ja mielenkiintoisimmista infran suunnitteluhankkeista, kuten Kruunusillat ja Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus.

Helsinki-Vantaalla infran rakentaminen on jo käynnissä. Lentoaseman terminaali kasvaa laajennuksessa huimat 75 000 neliömetriä. Hanke toteutetaan allianssina ja osapuolina siinä ovat Finavia, Destia sekä suunnittelusta vastaava Sito. Suunnittelussa on mukana kaikkiaan kolmisen kymmentä sitolaista ja eri aloilta koko suunnittelu toteutetaan tietomallipohjaisesti.

Kruunusillat-hanke on puolestaan vielä puhtaasti suunnitteluasteella. Runsaasti huomiota saaneet sillat tulevat aikanaan yhdistämään raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman osaksi Helsingin kantakaupunkia. Samalla se luo uuden merellisen ja nopean reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme siltaa, joista Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta.

Sitossa on Josefiinalle työpaikka tiedossa valmistumisen jälkeen ja mielenkiintoisia infrahankkeita varmasti edessä niin, ettei työ aivan heti lopu. Turvatut työnäkymät ovatkin varmasti yksi syy alan viehätykselle. Ne tuovat turvallisuutta muuttuvassa maailmassa.

Mielenkiintoa tuleviin työtehtäviin puolestaan tuo se, että tulevaisuus näyttää paitsi työntäytteiseltä, myös innostavalla tavalla utuiselta.  Ala on voimakkaassa muutoksessa. Monien MaaS-palvelujen toteutuminen edellyttää nykyisen infran voimakasta kehittämistä.

Suomalainen ja sitolainen infrasuunnitteluosaaminen on korkeassa kurssissa ja Josefiina näkisi mielellään tulevaisuudessa pääsevänsä mukaan myös ulkomaisiin projekteihin ja matkustamaan työn puitteissa. Aivan kokonaan hän ei ulkomaille olisi ainakaan heti valmis siirtymään, sillä kotimaassa hänet pitää vauhdikas harrastus.

Josefiina on harrastanut ringetteä viisivuotiaasta saakka ja pelaa sitä kilpatasolla. Harjoitukset ja pelit täyttävät niin illat kuin viikonloputkin. Helsinkiläiskodin Josefiinan kanssa jakaa suloinen Nica, väriltään sinikilpikonna exotic-kissa.

Teksti: Dakota Lavento