abstractright abstractright
Uutiset

Sito Rakennuttajat sai historiansa suurimman ruoppausurakan Liettuan Klaipedasta

Sataman ruoppausprojekti on paitsi mittava, myös erittäin haastava. Erittäin saastunut sedimentti käsitellään Geotuubi® -menetelmällä. Työ toteutetaan sataman toimintaa pysäyttämättä.

–Aivan huikean merkittävä projekti, varsinkin meidän kokoisellemme toimijalle, Sito-Rakennuttajilla ympäristöratkaisujen projektipäällikkönä toimiva suurten meriruoppausten asiantuntija Livinus Ven sanoo tyytyväisenä.

Kysymys on todellakin monellakin tapaa erittäin merkittävästä hankkeesta, sillä projektin arvo on 9 M€.

Klaipedan sataman saastuneen sedimentin käsittely on muuten myös suodatettavan lietemäärän perusteella tähän mennessä suurin Euroopassa toteutettava Geotuubi-menetelmää hyödyntävä projekti. Kaikkiaan Klaipedan satamasta ruopataan saastunutta sedimenttiä 257 300 m³.

Livinus Ven odottaa innoissaan projektin käynnistymistä. Voitto urakkakilpailussa maistuu makealta. Livinuksen mukaan suuret meriruoppaushankkeet tapaavat maailmalla päätyä muutamalle jättimäiselle ruoppausalalla toimivalle yritykselle.

Sito-Rakennuttajissa on kuitenkin totuttu suhtautumaan suuriinkin haasteisiin ennakkoluulottomasti. Elokuussa 2016 liiketoimintajohtaja Anton Palolahti, Siton Geotuubi-menetelmän kehittäjä ja Livinus Ven ryhtyivät työstämään Klaidepa -projektia. Jo virallisen tarjouspyynnön saaminen tuntui osavoitolta ja heinäkuun lopussa 2017 oli lopulta sopimusten virallisen allekirjoittamisen hetki.

Vilkas ja monipuolinen satama

Klaipeda on Liettuan kolmanneksi suurin kaupunki ja suosittu lomakohde. Sen ainoa syväsatama Itämerellä perustettiin neuvostovallan aikana 1991. Vilkkaassa satamassa on sekä matkustaja- että tavaraliikennettä ja LNG-terminaali. Kuivatelakalla on kolme telakka-allasta.

Satama sijaitsee Niemen-joen suistossa. Telakka-altaaseen on vuosien mittaan kulkeutunut runsaasti maa-ainesta, mikä jo vaikeuttaa telakka-altaiden käyttöä.

Kuivatelakkatoiminnan vuoksi satamapohja on erittäin saastunutta. Sedimentistä on löytynyt sekä raskasmetalleja että jäteöljyä. Saastunutta sedimenttiä on 1-1,5 metrin syvyydeltä.

Klaipedan satama on saanut merkittävän EU-investoinnin sataman laajentamiseen ja syventämiseen noin 14 -17 metriin, mutta ennen kuin siihen päästään, on saastunut sedimentti turvallisesti poistettava.

Oikea hinta ja huipputiimi

Livinus Venin mukaan Sito Rakennuttajat voitti Klaipedan sataman sedimentin ruoppausprojektin edullisimmalla ja tarkasti ehdot täyttävällä tarjouksellaan. Kokonaisuus muodostuu Anton Palolahden Sitossa kehittämästä Geotuubi-menetelmästä ja Livinus Venin maailmalla hioutuneesta satamaruoppausosaamisesta. Projektiorganisaatio on kevyt, asiantunteva ja täynnä paikallistuntemusta. Sito Rakennuttajat vastaa projektinjohdosta ja Baltic Tech Service Ou, Vesirakennus Ojanen Oy sekä Suomen Vesityö Oy hankkeen operatiivisesta osasta.

Kokonaisuudessaan Klaipedan sataman saastuneen sedimentin ruoppaus on erittäin haastava, sillä se on toteutettava sataman ja kuivatelakan toimintaa häiritsemättä. Se onnistuu yhdistämällä ympäristöruoppausta Geotuubi-menetelmään.

Turvallista puhdistusta

Klaipedan satama-altaan saastuneiden sedimenttien puhdistamiseen käytettävä Geotuubi-menetelmää on hyödynnetty menestyksekkäästi mm. sellutehtaiden lietteiden käsittelyssä. Käsiteltävää lietettä pumpataan erikoistekstiilistä valmistettuun geotuubiin. Suodattuva puhdas vesi voidaan johtaa esimerkiksi takaisin vesistöön. Täydessä geotuubissa liete jatkaa kuivumistaan, kunnes se voidaan ominaisuuksistaan riippuen hyödyntää vaikkapa täyttömaaksi.

Geotuubeja Klaipedassa ensimmäisessä työvaiheessa. Kuva: Livinus Ven.

–Kaikkiaan 50 metriä pitkä ja kolme metriä korkea geotuubi toimii oikeastaan kuin kahvinsuodatin. Klaipedassa saastunutta sedimenttilietettä syötetään putkien kautta polymeerikonttiin, jossa siihen sekoitetaan tarkalleen valittu sekoitus pulverimaista polymeeriä, joka sitoo sedimentin myrkkyineen. Erottuva vesi puolestaan valuu yläkautta pois, Livinus Ven kuvaa.

Klaipedassa geotuubeja muodostuu noin 166 kpl ja niitä varten on varattu oma kenttänsä, joka lopuksi maisemoidaan.

Sito Rakennuttajien Klaipedan projektia varten varustama siirrettävä polymeerilaitteisto on valmiina matkaan. Se on muuten maailman suurimpia polymeerilaitteistoja ja uudenaikaisin alallaan.

Kahden vuoden projekti käynnistyy loppukesästä.

Teksti:Dakota Lavento