abstractright abstractright
Uutiset

Sito mukana kahdessa uudessa kaupunkikeskustahankkeessa

Lujatalo Oy on voittanut Kokkolan rautatientorin ja linja-autoaseman alueen ja Järvenpään Perhelän korttelin  suunnittelu- ja toteuttamiskilpailut. Molemmissa hankkeissa arkkitehtisuunnittelusta vastaa L-Arkkitehdit ja liikennesuunnittelusta Sito.

Kokkolan rautatientorin ja linja-autoaseman alue

Kokkolan rautatientorin ja linja-autoaseman megahankekokonaisuus (kts. kuva yläpuolella) on Lujatalolle ensimmäinen tämän kokoluokan hanke alueella.

– Olemme enemmän kuin tyytyväisiä onnistumiseemme tarjouskilpailussa, sanoo Lujatalon Uudenmaan ja Pohjanmaan aluejohtaja Heimo Hantula. Meillä oli selkeä visio, kuinka halusimme kokonaisuuden näyttäytyvän, ja olimme tyytyväisiä, että kaupunginhallitus näki suunnitelmamme sekä sitoutumishalumme samoin, Hantula kertoo.

Kokkolan kaupunki on suunnitellut rautatientorille uutta käyttöä jo pidemmän aikaa. Käynnissä olevan asemakaavatyön myötä mahdollistui nyt myös asuntorakentaminen rautatientorin alueelle. Rautatientori on laajin uuteen käyttöön tuleva kohde Kokkolan keskustassa. Uuden suunnitelman myötä alueelle tulee asuntoja n. 20000 m², hotelli, tapahtumakeskus ja n. 5000 m² kauppakeskus.

– Suunnitelman kantava ajatus koostuu kolmesta toiminnallisesta vyöhykkeestä, joista ytimenä toimii keskustakortteleiden kokonaisuus, jonka hahmo on tunnistettavissa kaikista suunnista lähestyttäessä. Kortteli on rytmitetty pienemmäksi keskusta-alueen rakentamisen rakeisuutta myötäillen. Toisena elementtinä on vehreä ja turvallinen sisäpiha ja kolmantena linkkinä kokonaisuuteen yhdistyy kävelykadun päättävä torialue sekä helppo saavutettavuus kaikilla kulkuneuvoilla tai kävellen,  kertoo Lujatalon Uudenmaan ja Pohjanmaan kiinteistökehitysjohtaja Tero Saanisto.

Rakennustyöt on tavoitteena aloittaa v. 2017. Kohteen rakentamisella on hyvin merkittävä työllistävä vaikutus sekä Lujatalon omien työntekijöiden että alihankkijoiden kohdalla useiksi vuosiksi.

Järvenpään Perhelän kortteli

2016_Jarvenpaa_Perheela_ap_Järvenpään keskeisimpään kortteliin, rautatieaseman viereen ja kävelykatu Jannen päähän, suunnitellaan uudentyyppistä keskusta-asumisen, palveluiden ja viihtymisen keskittymää (kuva vasemmalla).

Kortteliin on tavoitteena toteuttaa liike- ja toimistotilaa kahteen, koko korttelin laajuiseen kerrokseen. Liikekeskuksen yhteyteen rakennetaan n. 400 vuokra- ja omistusasuntoa, joista osa sijoittuu 23-kerroksiseen tornitaloon. Korttelin autopaikat sijoitetaan maanalaiseen kaksitasoiseen kellaripysäköintilaitokseen. Uusi kaupunkikeskus toteutetaan palvelemaan järvenpääläisten tarpeita ja toiveita. Keskuksen suunnittelussa korostuu saavutettavuus kaikilla liikkumismuodoilla: kävellen, pyöräillen, julkisella liikenteellä ja henkilöautolla. Kaupunkikeskuksen ensimmäinen kerros tulee olemaan avoin ja viihtyisä. Liiketilat tulevat liittymään saumattomasti kävelykatu Janneen ja kaupunkikeskuksen sisätorilla voidaan järjestää tapahtumia ja pop-up toimintaa vuoden ympäri. Kortteliin kaavaillaan liike- ja toimitilarakennusoikeutta n. 10 300 k-m² ja asuntorakentamisoikeutta n. 24 800 k-m². Rakennus suunnitellaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja innovatiivisia energiatehokkuusratkaisuja hyödyntäen.

– Perhelän korttelin toteuttaminen tulee olemaan Lujatalolle merkittävä hanke. Hanke istuu hyvin Lujatalon strategiaan, jonka mukaisesti se panostaa entistä enemmän suuriin hankekehityskokonaisuuksiin. Kyseessä on yksi Lujatalon historian suurimmista investoinneista, suuruusluokaltaan jopa 130-160 miljoonaa, sanoo Lujatalon aluejohtaja Heimo Hantula.

– Lujatalo näkee Järvenpään erittäin kiinnostavana tulevaisuuden kasvukeskuksena. Järvenpää linkittyy pääradan kautta koko metropolialueen työssäkäyntialueeseen ja on asuinkaupunkina vetovoimainen vihreytensä ja omaleimaisuutensa ansiosta. Uskon vahvasti, että Perhelän hanke tulee olemaan menestys sekä kaupungille että Lujatalolle, kertoo Perhelän kohteen hankejohtajana toimiva Lujatalon Jari Kalme.

Perhelän kaupunkikeskuksen suunnittelu käynnistetään välittömästi. Korttelin rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2017 syksyllä. Liikekeskuksen avajaisia on tarkoitus viettää vuoden 2019 loppupuolella.

teksti: Seppo Karppinen, Sito