abstractright abstractright
Uutiset

Tapiolan maanalainen keskuspysäköinti avautui – Sito mukana suunnittelussa

Tapiolan yli 400 000 m3:n kokoinen keskuspysäköinti on valtaisa parkkiluola. Sitä rakennettiin Länsimetron ohessa ja suunniteltiin rakennustöiden aikana. Silti työ valmistui kalliorakentamisen osalta jopa edellä aikataulusta.

Tapiola Park on viihtyisä, avara ja hyvin suunniteltu pysäköintitila, jota on miellyttävä käyttää. Kuva: Juha Mäkelä.

Tapiolan maanalaisen keskuspysäköinnin, Tapiola Parkin avajaisia juhlittiin lauantaina 19. maaliskuuta. Tapiola Parkin valmistumisen myötä Tapiolan keskustassa on nyt yhteensä 2100 uutta pysäköintipaikkaa, joista 1650 nyt avatussa kalliopysäköinnissä. Iloiseksi kansanjuhlaksi muodostuneessa avajaistilaisuudessa oli hurjimpien arvioiden mukaan paikalla jopa 10 000 vierasta ihastelemassa uutta pysäköintiluolaa ja kuultelemassa HeviSaurusta sekä Anssi Kelaa sekä tietysti tilaisuudessa puhunutta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelää.

Antti_541x387Tapiolan keskuspysäköinti on projektinjohtaja Antti Mäkisen mukaan Suomen suurin yhdessä vaiheessa rakennettu kalliopysäköintilaitos ja yhtenäinen julkiseen käyttöön louhittu luolasto. Siinä on osittain jopa neljä pysäköintitasoa päällekkäin.

Hissiyhteyksiä luolaan on kauppakeskus Ainoasta, Heikintorilta ja kulttuurikeskuksesta. – Kulttuurikeskuksen hissiyhteys päätettiin lisätä myöhemmin ja hissikuilu oli geoteknisesti hankala suunnitella. Hienosti Siton projektipäällikön Jannis Mikkolan ryhmä tästäkin työstä selvisi, Antti Mäkinen kehuu ja jatkaa: – Hyvä, että hissit rakennettiin, kun Kulttuuritaloon nyt suunnitellaan teatterisaliakin.

Autoilla Tapiolan maanalaiseen keskuspysäköintiin pääsee Tapiolantien liikenneympyrän keskeltä sekä Etelätuulentieltä.

Projektinjohtaja Antti Mäkisen työt Tapiolan keskustan kehittämisen parissa jatkuvat, mutta keskustapysäköinti on ainakin hyvässä mallissa Tapiola Parkin valmistumisen myötä. Kuva: Mika Reunanen

Mielenkiintoinen suunnittelu-urakka

Siton tehtävänä on ollut hankkeessa kalliorakennesuunnittelu, geotekninen suunnittelu, liikenne- ja opastesuunnittelu ja Antti Mäkisen mainitseman hissikuilun rakennesuunnittelu.

Tapiolaan oli pitkään kaivattu lisää maanalaista pysäköintitilaa. Sito tuli alun perin hahmottelemaan pysäköintilaitosta Heikintorin alle jo vuonna 2006. Antti Mäkinen ryhtyi vetämään Tapiolan kehittämisprojektia tammikuussa 2009. – Ajatuksena oli silloin 1500:n paikan pysäköintiluolan rakentaminen kallioon, maan alle, Antti Mäkinen kertoo.

Vasta Länsimetropäätöksen jälkeen alkoi tapahtua nopeasti. Tapiolan keskuksen uudistamisen ja Tapionaukion pysäköintilaitoksen peruskivi muurattiin 15.9.2011. Samana päivänä oli kulunut tasan 50 vuotta Tapiolan keskuksen ikonin, Keskustornin, valmistumisesta.

Vauhdikkaat käänteet ja nopea aikataulu ovat suurten mittasuhteiden lisäksi olleet hankkeelle sittemmin ominaisia piirteitä.

Luolasto on hyvin suuri. Tapiola Parkin kokonaispinta-ala on 83 470 m2, eli luolastoon mahtuisi esimerkiksi Helsingin olympiastadion tai neljä eduskuntataloa.

Hurjia lukuja

jannis_mikkola_2_600x600Vertaileminen on aina hauskaa ja Jannis Mikkola tarjosi lisää luolastoon liittyviä huimia mittasuhteita selkeyttäviä vertailukohtia:

  • Isoimpiin halleihin mahtuisi 6 kerroksinen kerrostalo ja pituudeltaan luolasto ulottuisi Kampin keskustan sähkötalolta vanhalle bussiasemalle.
  • Jos luolastoa varten louhittu kivi kasattaisiin pyramidiksi olympiastadionin kentälle, pyramidin huippu nousisi 170 metrin korkeuteen eli reilusti kaksi kertaa korkeammalle kuin stadionin torni.
  • Keskimäärin kiveä on louhittu noin 1000 m3 päivässä ja parhaimpina päivinä lähes 2000 m3, mikä vastaa neljää omakotitaloa päivässä.
  • Kiveä kuljetettiin pois noin 65 000 kuorma-autollista. Jos autot olisivat jonossa puskuri puskurissa jono ulottuisi Helsingistä Ouluun.

Hankkeessa lähdettiin liikkeelle erittäin nopeasti ja tarjouksia pyydettiin vielä suhteellisen luonnosvaiheessa olevilla kuvilla. Suunnittelua tehtiin yhtä aikaa rakentamisen kanssa. – Design as you go parhaimmillaan, Jannis Mikkola naurahtaa.

Autopaikkoja saatiin myös sata lisää, kun kokonaisuuteen voitiin lisätä yhteisväestönsuojaluola.

Myös sijainti asetti omat haasteensa. – Rakensimme Tapiolan keskustan alle. Louhinnassa oli oltava hyvin varovainen, jotta rakennuksia ei millään tavalla vahingoitettaisi, hän jatkaa.

Työ eteni yhtä aikaa metrotyömaan sekä maanpäällisten rakennustöiden kanssa. Rakentamisen rytmittäminen ja koordinointi vaati oman miettimisensä.  – Alapuolella räjäytettiin luolaa ja yläpuolella valettiin jo uusia tiloja, Jannis Mikkola muistelee. – Työmaiden tarpeiden yhteensovittaminen oli välillä hankalaa.

Helppo käyttää

mikko_vuorinen_600x600vtLiikennesuunnittelija Mikko Vuorisen tehtävänä oli miettiä jättimäisen pysäköintikokonaisuuden hallijärjestelyt ja ajojärjestelyt toimimaan kaikkien käyttäjien logiikan kannalta onnistuneesti – oli käyttäjä sitten harvoin Tapiolaan eksynyt turisti tai tottunut työpaikka- tai ostospysäköijä. Liikenteenohjauksen ja opastuksen suunnittelusta vastasi Siton Esa Hartman.

Tapiola Parkissa on käyttäjiä palvelemassa myös esimerkiksi pullonpalautuspisteet sekä autonpesupalvelu

Pysäköintitilojen yhteyteen on rakennettu myös liiketiloja palvelevat keskitetyt huoltotilat. Huoltotiloissa sijaitsee myös uutta Tapiolan keskustaa palvelevan imujätehuollon keräyspiste. Maanalaisen pysäköinnin ja huollon ansiosta ajoneuvoliikenne on mahdollista ohjata maan alle ennen keskuksen aluetta, mikä takaa autottoman kävelykeskustan rakentamisen koko Tapiolan keskuksen alueelle.

Toimivaa yhteistyötä

Jannis Mikkola sanoo, että yhteistyö tilaajan, Espoon kaupungin, suunnittelijan ja louhintaurakasta vastanneen Kalliorakennus Oy:n välillä toimi kohteessa poikkeuksellisenkin hyvin kaikista haasteista huolimatta. – Pystyimme jopa kehittämään uusia työtapoja, kuten pengerlouhintamenetelmän, joiden ansiosta pystyimme merkittävästi tehostamaan ja nopeuttamaan louhinta-aikataulua, hän kertoo.

–Suunnitteluprosessi oli pitkä ja alussa piti tehdä valistuneita arvauksia. Lähtötiedot olivat varsin suppeat, Mikko Vuorinen kiteyttää. – Vaikka myöhemmin voikin jossitella, lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Tapiola parkin suunnittelussa on menty toiminnallisuus edellä. Hyvän pysäköintitilan olemme saaneet aikaan!

Tapiola Park on kuuden kiinteistöyhtiön sekä Espoon kaupungin ja Länsimetron omistama kiinteistöyhtiö, jonka suurin omistaja on LähiTapiola. Pysäköintilaitoksen investointi on noin 115 miljoonaa euroa. Tapiola Parkin pääsuunnittelija on Arkkitehtitoimisto HKP Oy/arkkitehti Jukka Hyvämäki, rakennuttamistehtävistä on vastannut Indepro Oy ja sisustusvaiheesta vastasi SRV Rakennus Oy. Jo aikaisemmin valmistuneen saamaan kokonaisuuteen kuuluvan Tapionaukion pysäköintilaitoksessa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Infra Oy saman suunnitteluryhmän suunnitelmien mukaan.

teksti: Dakota Lavento