abstractright abstractright
Uutiset

Helsinki-Vantaan laajennus on mittava infratyömaa – myös Sitolle

Kokonaisuudessaan lentoaseman laajentaminen terminaali 2:n suuntaan on huikea projekti paitsi mittasuhteiltaan, erityisesti siksi, että se toteutetaan olemassa olevan infran sisällä, lentoaseman toimintaa häiritsemättä. Sitolle suunnittelu allianssihankkeessa on hieno näytön paikka.

Terminaali 2:n laajentumiseen liittyviä töitä toteutetaan ilmakuvassa vaaleanpunaisella näkyvällä alueella. Kuva: MML 2014

Finavia valmistautuu Helsinki-Vantaata laajentamalla palvelemaan kasvavia lentomatkustajamääriä. Heistä yhä suurempi osa on vaihtomatkustajia.

Helsinki-Vantaa on jo nyt merkittävä vaihtoliikennekenttä ja erityisesti Aasian lentojen määrän uskotaan kasvavan jatkossa merkittävästi. Vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattaminen ja terminaalin laajentaminen ovat osa Finavian kehittämisohjelmaa vuosille 2014-2020. Lentoasema valmistautuu palvelemaan vuonna 2020 jo 20 miljoonaa matkustajaa. Vuonna 2015 Helsinki-Vantaan matkustajamäärä oli 16,4 miljoonaa.

Terminaali kasvaa laajennuksessa 75 000 neliömetriä ja sille tulee pituutta lisää kahden laajennussiiven myötä yhteensä noin 500 metriä. Laajennusurakka tulee maksamaan kokonaisuudessaan satoja miljoonia euroja. Finavia laskee, että kehittämisohjelma tuo Helsinki-Vantaalle 5 000 uutta ja pysyvää työpaikkaa eri yrityksiin. Rakennusajan työllisyysvaikutus on 14 000 henkilötyövuotta.

Laajentamisen osalta ensimmäiset valmistelevat rakennustyöt käynnistyivät kesälomien jälkeen viime vuonna.

Infran rakentaminen käynnissä

Terminaalin laajentaminen merkitsee lisää koneiden lähtö- ja saapumispaikkoja. Asematason projekti on oma hankkeensa. Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan 19 uutta laajarunkokoneiden paikkaa, joista 17 on siltapaikkoja.

Asematasolla eli lentokoneiden rullaus- ja paikoitusalueella tehdään töitä jättimäisellä, lähes 48 hehtaarin suuruisella alueella.

Esa-Pekka_ja_Pasi_600x337Allianssihankkeen osapuolilla: Finavialla, Destialla sekä Sitolla on projektin hermokeskus, ns. Big Room, Helsinki-Vantaan lentokentällä, Finavian tiloissa. Projektipäällikkönä toimintaa johtaa rauhalliseen tyyliinsä Esa-Pekka Timonen (kuvassa vasemmalla).

Myös Siton pääsuunnittelijana toimiva Pasi Pekkala (kuvassa oikealla) työskentelee toimistotornissa useimpina päivinä viikossa.

Asematason rakennustyöt käynnistyivät kuluvan vuoden tammikuussa, mutta Sito oli itse asiassa jo mukana laatimassa Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämisen suunnitelmaa vuonna 2014.

Varsinaista suunnittelussa on Pasi Pekkalan mukaan kolmisenkymmentä sitolaista asiantuntijaa alue-, geo- ja kalliosuunnittelusta, rakennesuunnitteluun, liikenne- ja sähkösuunnittelusta PIMA (Pilaantuneen maaperän tutkiminen) -suunnitteluun. Kaikki suunnittelu toteutetaan tietomallipohjaisesti.

Kaikille projektiin osallistuville sitolaisille projekti on haastavuudessaan omaa luokkaansa. – Näin hienoon hankkeeseen ei usein pääse mukaan, Pasi Pekkala sanoo tyytyväisenä.

Monenlaisia haasteita

Monessa suhteessa Helsinki-Vantaa on toimintaympäristönä ainutlaatuinen.

Kaikki laajennukset tehdään olemassa olevan infran sisällä. Se oli lentokentän toimivuuden kannalta tietenkin kaikin puolin järkevä ratkaisu. Lentoasema on laajennuksenkin jälkeen kompakti tila, jossa kaikki toiminnot sijaitsevat kuitenkin saman katon alla.

Toimivan lentoaseman keskellä rakentaminen ei ole yksinkertaista. Projektin suunnittelu siten, että kaikki toimii osina rakentamalla ilman kohtuuttomia viivytyksiä turvallisesti ja lentoaseman toimintaa häiritsemättä kuulostaa herkuleelliselta urotyöltä.

Ensinnäkin on varmistettava sekä rakentajien että ennen kaikkea asemalla työskentelevien ja sen kautta matkustavien turvallisuus.

–Lentoasema toimii 24/7. Se on otettava koko ajan huomioon eikä lentoaseman operatiivinen toiminta saa häiriintyä, Pasi Pekkala huomauttaa.

–Jos yksi konepaikka on otettava pois käytöstä, sille on oltava jo korvaava paikka tarjolla, Esa-Pekka Timonen painottaa.

–Täällä ei ole neitseellisiä tiloja, joissa voisi rauhassa rakentaa. Mitään ei voi rauhassa tehdä kerralla valmiiksi. Jos voisikin, projekti olisi huomattavasti nopeammin valmis, hän kertoo.

Kun rakennetaan palasina, osa kerrallaan, kaikki on suunniteltava tarkkaan pitkälle eteenpäin. Kaikesta on myös tiedotettava tarkasti, oikeille tahoille ja oikea-aikaisesti.

–Tässäkin suhteessa suuri kansainvälinen lentoasema on omanlaisensa toimintaympäristö. Kontaktipohja on valtavan laaja, sillä sidosryhmiä on erittäin paljon. Kaikkien lentoasemalla työskentelevien ja tavaratoimittajien on myös ajoissa tiedettävä tulevista muutoksista esimerkiksi kulkureiteissään, Esa-Pekka Timonen korostaa.

Ei ihan tavallinen työmaa

Big Roomissa on rauhallista, mutta lentoasemalla koneita nousee ja laskee jatkuvalla syötöllä. Matkustajia kiiruhtaa sinne ja tänne. Työmaa-ajoneuvot kiirehtivät omilla asioillaan.

Tämän allianssihankkeen valmistumisen jälkeen monet infraprojektit saattavat vaikuttaa toimintaympäristönä aika kesyiltä.

Teksti: Dakota Lavento