abstractright abstractright
Uutiset

Kaupunkimuotoilua Kiinaan

Sito on aloittanut ensimmäiset kaupunkimuotoilun projektit Kiinassa.  Kohteena on Changyangin kaupunki, joka haluaa hyödyntää Siton muotoilun asiantuntijuutta ja osaamista.

Pekingin ympärille kasvaa kovaa vauhtia uusia satelliittikaupunkeja, joilla on tarve brändäytyä ja erottua toisistaan. Kaupunkikuvallinen suunnittelu ja siihen liittyvä muotoilutyö edesauttaa tuota tarvetta. Satelliittikaupunki Changyang sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä Pekingistä. Aivan kuten Kööpenhamina tunnetaan pyöräilykaupunkina ja Manhattan on ylpeä silloistaan, myös Changyang kaipailee omaa ”käyntikorttiansa”. Sito toimii projekteissa suunnittelutoimisto Shiyun alikonsulttina, joka on erikoistunut nimenomaan urban-design ja opastussuunnitteluun.

Luvassa uniikki, hauska ja mielenkiintoinen projekti

Työ sisältää Changyangin satelliittikaupungin Design-manuaalin laadinnan. Manuaalissa määritellään kaikki ulkotiloissa käytettävät kalusteet ja varusteet sekä mm. pysäkkikatostyypit ja ympäristötaiteen paikat ja aiheet.

– Suomessa kalusteet valitaan usein valmistuotteina katalogeista, Kiinassa kaikki piirretään uniikkituotteina, mikä tekee projektista hauskan ja mielenkiintoisen, kertoo Siton  muotoilun tuotepäällikkö Mikko Rikala. Suomalaisessa ja kiinalaisessa tyylitajussa sekä muotokielessä on tiettyjä eroja, jotka asettavat omanlaisensa haasteet suunnittelutyölle, Rikala jatkaa.

Chanhyangin kaupunkia halkoo myös lukuisat suuret rautatie- ja maantiesillat, joiden alle jää epämiellyttäviä ja pimeitä tiloja. Näille tiloille konseptoidaan uusia toimintoja ja siltojen julkisivuja sekä kaupunkikuvallista ilmettä kehitetään mm. valaistuksen ja uusien materiaalien myötä.

Entistä viihtyisimpiä ja mielenkiintoisempia julkisia tiloja

– Tavoitteena on auttaa Changyangin kaupunkia luomaan asukkailleen viihtyisimpiä ja mielenkiintoisempia julkisia tiloja. Kaupungin asukasluvun on ennustettu kasvavan noin 66 % seuraavan viiden vuoden aikana.  Käytännössä se tarkoittaa, että kaupungilla pitää olla entistä enemmän palveluita ja julkisia tiloja, jotka täyttävät kaupunkilaisten toiveet ja tarpeet.

– Tärkeänä tavoitteena on myös brändätä kaupunkia siihen suuntaan, että se kiinnostaa uusia yrityksiä ja toimijoita muuttamaan osoitteensa Changyangiin, Rikala kerto.