abstractright abstractright
Uutiset

3D City Model Hackathon oli menestys!

Sito, Aalto-yliopisto, ja Espoon kaupunki järjestivät 3D City Model Hackathon tapahtuman Aalto Design Factorylla 9.-11.10 osana Energizing Urban Ecosystems (EUE) -hanketta.

3D City Model Hackathonin tarkoituksena oli tutkia millaisia toimintamalleja ja palveluita 3D-kaupunkimallit voisivat tarjota älykkäille kaupungeille (Smart Cities) ja niiden asukkaille ja yrityksille. Tavoitteena oli kehittää Siton tuottaman 3D-kaupunkimallin päälle sovelluksia, jotka liittyisivät esimerkiksi digitalisaatioon, kaupunkisuunnitteluun, liikenteeseen, energiaan, tavaroiden internetiin (Internet of Things) tai peleihin.

Tapahtuma alkoi perjantaina Espoon elinkeinojohtajan Tuula Antolan, Helsingin 3D-kaupunkimalliprojektin projektipäälikön Jarmo Suomiston ja Aalto Yliopistokiinteistöjen Satu Kankaalan inspiraatiopuheilla ja jatkui sunnuntai iltapäivälle saakka, jolloin yhdeksän sovelluskehitystiimiä esitteli viikonlopun aikana kehittämiään sovelluksia. Hackathoniin osallistui myös useita eri yrityksiä, jotka auttoivat tiimejä sovellusten kehityksessä. Firan Mikael Långström kehui tapahtumaa onnistuneeksi järjestelyiltään, ohjelmaltaan ja tuloksiltaan.
-Tapahtuman tuloksena syntyi monia mielenkiintoisia ja hyödyllisiä aplikaatioita, Långström kommentoi.

Kolmen kategorian parhaat palkittiin sunnuntaina

Parhaat sovellukset palkittiin sunnuntaina. Katergorioita oli kolme AEC Hackathon, Gaming ja UltraHack-katergoria. AEC Hackathon kategorian voitti Kauppi&Peltonen mobiililaitteille tarkoitetulla 3D-kaupunkimallikäyttöliittymällä. Gaming kategorian voittia Estia sovellus, joka rakennuksen tietomalli ja käyttötietoja hyödyntämälle kertoo käyttäjälle rakennuksen tilan. UltraHack kategorian voittivat Otamapin 3D malleja hyödyntävä ulko- ja sisänavigointisovellus, HarmaaBeigen ääniohjaukseen perustuva navigointisovellus ja Team 3DBrainströmin lisätyn todellisuuden ja 3D-printtauksen yhdistävä kaupunkisuunnittelusovellus.

– Siton mielestä 3D City Model Hackathon oli menestys ja osoitti, että 3d-kaupunkimallin avulla voidaan oleellisesti muuttaa ja tehostaa kaupunkikehittämisen prosesseja ja niihin liittyvää vuorovaikutusta, kertoo toimialajohtaja Kari Tuukkanen. Toisaalta se luo palvelualustan, jonka päälle on mahdollista kehittää ihan uudenlaisia kiinnostavia ja hyödyllisiä innovaatioita ja kokonaan uudenlaista, vientikelpoista liiketoimintaa, Tuukkanen jatkaa.

– Hackathon-tapahtuma oli erinomainen osoitus Espoo Innovation Gardenin elinvoimasta. Tapahtumassa yritykset, tutkijat ja opiskelijat ympäri maailmaa yhdessä kaupungin työntekijöiden kanssa loivat hyödyllisiä sovelluksia avoimessa ilmapiirissä. Sovelluksista ja niiden tekijöistä kuulemme vielä varmasti, Tuula Antola summasi Hackhatonin annista.

#3dcityhack

2015-10-21-Hackathon-2015-artikkelikuva_1400x800

Kuva:Maria Viitanen