abstractright abstractright
Uutiset

Sähkö liikuttaa

Se on puhdasta, hiljaista ja tehokasta. Ei ihme, että sähköinen liikenne herättää niin suurta innostusta kaikkialla. Sähkökulkuneuvot ovat jo tätä päivää Suomessakin, kuten Siton kesäkuisessa Liikenne sähköistyy -seminaarissa todettiin.

Liikennesektorilla tapahtuu tällä hetkellä paljon. Sito on ollut monien hankkeiden kautta sekä ennakoimassa tulevaisuutta että luomassa eri liikennemuotojen strategioita, joiden tavoitteena on luoda eri osapuolten yhteistä ymmärrystä ja tukea systemaattista kehitystyötä. Tästä viimeaikaisena kiinnostavana esimerkkinä on sähköisen liikenteen erilaiset kehitysprojektit.

Suomi ei Norjaan verrattuna ole sähköajoneuvojen yleisyydessä eturintamassa, mutta kyllä täältä tullaan! Sähköpyöriä näkee jo kaupungilla yleisesti ja sähköbussin kyytiin pääsee Espoossa linjalla 11. Pääministerimme tunnetaan Teslan ylpeänä omistajana.

Siton Liikenne sähköistyy – sähköisen liikenteen koulutustilaisuudessa 10. kesäkuuta pohdittiin sähköistä liikennettä monesta näkökulmasta. Sähköisen liikenteen tulevaisuutta kartoitettiin esimerkiksi maankäytön ja kaavoituksen, liikenteen ja liikkumisen sekä kiinteistöjen ja pysäköinnin kannalta – tilaisuuden järjestäjänä toiminut osastopäällikkö Elina Väistö Sitosta kertoo. Samalla tutustuttiin sähköisiin kulkuneuvoihin paikan päällä. Ihailtavina olivat esimerkiksi Nissan Leaf, Electrobiken sähköavusteiset polkupyörät ja sokerina pohjalla autojen iPhone, Tesla.

Kunnilla aktiivinen rooli latauspisteiden suunnittelussa

Jatkossa tarvitsemme tuttujen bensa-asemien rinnalle sähköautojen latauspisteitä. Sähköbussit on voitava ladata nopeasti ja turvallisesti päätepysäkeillään. Autoille on oltava paitsi pikalatauspisteitä, myös hitaampia latauspisteitä pysäköintilaitoksissa, työpaikkojen yhteydessä ja paikoitusalueilla.

Sähköautojen latauspisteverkoston suunnittelun tulisi olla vuorovaikutteista ja kohteet tulisi määrittää tarvelähtöisesti käyttäjän näkökulmasta. – Näin lopputuloksena saadaan myös selkiytettyä kunnan omia sisäisiä prosesseja sähköautojen latauspisteiden toteuttamisen edistämisen osalta, keskusteltiin insinööri Taru Sihvonen Helsingin kaupungin Rakennusvirastosta pitämän esityksen yhteydessä.

– Suunnitteilla olevissa rakennushankkeissa, mm. pysäköintilaitokset, tulisi ottaa myös sähköinen liikenne huomioon. Tilavarauksia mietittäessä on kuitenkin haasteena, että sähköisen liikenteen kehitystä on vielä vaikea ennustaa, huomautti liikennesuunnittelija Riikka Österlund Sitosta. Vaikka latausverkko kehittyykin osin markkinaehtoisesti, kunnilla tulisi hänen mukaansa olla  määriteltynä omat tavoitteet sähköisen liikenteen edistämisessä.

Jokaiselle jotakin

Sähköautot löytävät asiakkaansa. Akkutekniikan kehittymisen myötä sähköautot eivät ole enää pelkästään kaupunkikäyttöön tarkoitettuja kulkuvälineitä. Lataaminen on helppoa ja pikalatauspisteitäkin alkaa olla yhä enemmän. Myös sähköautojen käyttömukavuus on aivan omaa luokkaansa. Autot ovat hiljaisia ja huolettomia käyttää. Käyttökustannukset ovat tavanomaiseen autoon verrattuna huomattavasti alhaisemmat, on kysymyksessä sitten sähköbussi tai ylellinen Tesla. Parasta kaikessa on kuitenkin päästöttömyys liikenteessä.

Sähköautot ovat myös erinomaisia yhteiskäyttöajoneuvoja, sillä polttomoottorin puuttuminen vähentää huoltotarvetta. Autojen yhteiskäyttöisyyttä on jo pilotoitu mm. Hartelan As Oy Kievarinpuisto Tuusulassa. – Yhteiskäyttöautoilla voitaisiin säästyä kalliiden autopaikkojen rakentamiselta, toimitusjohtaja Juha Suojanen EkoRentilta kertoi.

Onneksi Espoossa sähkömoottorilla ajamisen puhtaudesta ja äänettömyydestä pääsee nauttimaan matkalipun hinnalla, jos Tesla Model S jää vielä haaveeksi. Espoossa sähköbusseja on kokeiltu yli kahden vuoden ajan linjalla 11 ja ensi vuonna sähköbussit kyyditsevät matkustajia myös Helsingissä.

Ikuinen myötätuuli

Autojen lisäksi sähkö liikuttaa myös polkupyöriä. Hollannissa jo joka viides myyty pyörä on sähköpyörä. – Ihmiset eivät suinkaan laiskistu sähköpyörää käyttäessään. He pyöräilevät pidemmälle, huomautti vanhempi suunnittelija Jaakko Rintamäki Sitosta. Ranskassa on havaittu, että sähköpyörää käytettäessä keskimatka kasvaa 3,5 kilometristä seitsemään kilometriin. Jos työmatkapendelöijistä 4-9 % vaihtaisi sähköpyörään, kuten arvioidaan, se vaikuttaisi jo melkoisesti niin ruuhkiin, kaupunkien viihtyisyyteen kuin ilman puhtauteenkin.

Jatkokin näyttää hyvältä

Koulutuspäivä jätti osallistuneet intoa täyteen, kuten esimerkiksi yli-insinööri Maria Rautavirran liikenne- ja viestintäministeriöstä. Hän kiteytti päivän annin:– Minulla on nyt high hopes. Pohjatyötä sähköiselle liikenteelle on tehty vuosikausia. On ollut hieno kuulla, miten asiat ovat edistyneet!

Tarkempi yhteenveto 10.6.2015 järjestetystä Sähköisen liikenteen koulutustilaisuudesta:  2015_sähköinen_liikenne-seminaari_yhteenveto

Ilmoittauduthan mukaan sähköisen liikenteen opintomatkalle Osloon ja Göteborgiin 20.-23.10.2015. Lisätietoa matkasta löytyy täältä: Sähköinen liikenne Opintomatka_Ohjelma

Sähköisen liikenteen tuotekortti: Siton_sahkoisen_liikenteen_palvelukortti_150609