abstractright abstractright
Uutiset

Tieverkoston kunto on tärkeä asia koko Suomelle

Tieyhdistyksen hopeisella kunniamerkillä palkittu Taina Rantanen peräänkuuluttaa arvokeskustelua Suomen tieverkoston kunnossapidon tärkeysjärjestyksestä.

taina_rantanen_uutinen3Johtava konsultti Taina Rantanen vastaanotti huhtikuussa Tieyhdistyksen hopeisen kunniamerkin kultalehvin kiitoksena Suomen tieolojen hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä.

– Kyllä se ilahdutti. Otin sen tunnustuksena 30 vuoden aikana tehdystä työstä, Taina Rantanen sanoo.

Koko työuransa konsulttina tehnyt Taina tuli Sitoon, kun Tampereen toimisto perustettiin vuonna 2006. Geoteknikolle työura on taannut varsin mielenkiintoisia ja monipuolisia tehtäviä. Taina itse nostaa mielellään esiin Suomen kaupunkiliitolle 1980/90-luvun vaihteessa valmistuneen Katurekisteri Katupojan. Tuoreemmista hankkeista hän mainitsee liikenneviraston päällystettyjen väylien ylläpitoon keskittyvän kehityshankkeen PYKE:n, jonka 13:sta osaprojektista kolmen toteutuksesta Sitolla on vastuu. Nämä osaprojektit liittyvät tien rakenteellisen kestävyyden kannalta merkittäväksi tiedetyn tien kuivatuksen kunnossapidon ohjeistukseen, viestinnän sisältöön ja päällysteiden kunnon kuvaamiseen. Projektit tehdään yhteistyönä tiestön ylläpitoon erikoistuneiden konsulttien kesken yhdistäen kunkin konsultin vahvuudet. ”Yksin ei onnistu, tehdään yhdessä!”

HKR:lle puolestaan on Sitossa valmistumassa aluesuunnitelmien lähtötietona tehtävien kuntokartoitusten ohje. Ohjeessa verrataan kartoitusten tuloksia tilaajan asettamiin tavoitetasoihin.

Taina on ollut myös aktiivisesti mukana Nordiska Vägtekniska Förbundetin toiminnassa vuodesta 1999 lähtien.

Intohimona teiden kunnossapito

Taina on tyytyväinen, että  on saanut keskittyä niihin töihin, joista hän todella on kiinnostunut. – Varsinainen tiesuunnittelu ei ehkä ole ominta alaani. Sen sijaan olen ollut kehittämässä rakenteen parantamisen suunnittelua ohjeistuksen tekemisineen.

Taina tunnetaan myös ahkerana, pidettynä ja suorapuheisena luennoitsijana, jonka kuulijoiden ei tarvitse pelätä pulpettiin nukahtamista. – Miksi mennä puhumaan, jos ei uskalla kertoa mielipiteitään, hän kysyy.

Nyt Tainan mukaan eletään erityisen mielenkiintoisia aikoja. Aina hallituksen vaihtuessa odotetaan, minkälaiset uuden hallituksen todelliset aikomukset tieverkoston suhteen ja mahtaako se todella voida lupauksensa pitää.

Taina sanoo, että hän ymmärtää päättäjien tuskan priorisointia tehtäessä. Rahaa ei kaikkeen riitä. Hän haluaa kuitenkin puhua pikkuteiden puolesta, kun on sitä jo pitkään tehnyt. Nyt on aika keksiä uusia kunnostusmenetelmiä ja materiaaleja.

– Jos pääteiden kunto on huono, siitä nousee haloo. Eivät ne kuormat kuitenkaan pääse perille, jos pikkutiet eivät ole ajettavassa kunnossa.

Nyt on arvokeskustelun paikka!

Taina haluaa puhua teiden ennakoivan kunnossapidon puolesta, vaikka monin paikoin se onkin jo myöhäistä. Se tulisi kuitenkin niin paljon halvemmaksi kuin päästää tiet tilaan, jossa ne on käytännössä rakennettava kokonaan uudestaan.

Luova tulevaisuus

Taina on vuosien mittaan tuottanut satoja ja satoja sivuja tekstejä. Se ovat toistaiseksi enemmän sen tyyppisiä kuten Teiden ja katujen kuivatuksen suunnittelu Liikenneviraston ohjeita 5/2013, jonka kirjoittamisesta hän vastasi vielä silloin Sitossa työskennelleen Miia Karin kanssa. Hänen haaveenaan on kuitenkin joskus vielä kirjoittaa myös johonkin muuhun kuin tieverkon ylläpitoon keskittyvä kirja.

Kielitaitoinen Taina haluaa myös lisätä vielä uuden kielen repertuaarinsa. – Itse asiassa vielä kouluaikana ajattelinkin, että minusta voisi tulla tulkki, hän paljastaa.

Tainalla on kaksi aikuista tytärtä, joista toinen on insinööri ja toinen graafinen suunnittelija. Voisi kuvitella, että äidin taipumukset ja lahjat ovat jollakin tavalla periytyneet tyttärille.

Teksti: Dakota Lavento

Linkki Tieyhdistyksen sivulle >>