abstractright abstractright
Uutiset

Taidetta ympäristössämme

Taiteella on merkittävä sijansa rakennetussa ympäristössä. Se ilahduttaa, yllättää ja viihdyttää. Ympäristötaide rakentaa uusille alueille identiteettiä ja jopa ehkäisee töhryjä.

– Ympäristötaiteeseen suhtaudutaan positiivisesti. Välttämättä ei tiedetä, miten sitä käytännössä pitäisi hankkia, kertoo Siton kaupunkisuunnitteluosastolla jo yli vuosikymmenen ympäristötaidehankkeiden parissa työskennellyt muotoilija, taiteen lisensiaatti, johtava asiantuntija Ulla-Kirsi Junttila.

Viime keväänä ilmestyi Ulla-Kirsti Junttila johtaman työryhmän toimittama RT-kortti Taide rakennushankkeessa, joka perehdyttää kaikki osapuolet taiteen kytkemiseen rakennusprosessiin hankesuunnittelusta työn luovutukseen – hankinta- ja rahoitustapojakaan unohtamatta. RT-kortin valmistelussa olivat mukana rakennusliikkeiden, kuntien sekä valtion edustajat ja taitelijajärjestöt.

Prosentti taiteeseen

Hyvä esimerkki ympäristötaiteen merkityksestä rakennetun ympäristön identiteetin luomisessa on Helsingin Arabianranta, jossa ns. prosenttiperiaatetta sovellettiin ensimmäisen kerran asuinalueella. – Arabianrannan asukkaat ovat alueestaan sekä sen taiteesta ylpeitä, Ulla-Kirsti Junttila sanoo.

Taiteen prosenttiperiaate tarkoittaa tavoitetta sijoittaa prosentin verran rakennushankkeen hinnasta taidehankintoihin. Lähtökohtana oli nimenomaan julkisiin kohteisiin hankittava taide. Arabianrannassa Helsingin kaupunki kuitenkin velvoitti rakennuttajia taidehankintoihin.

Mukaan jo suunnittelun alussa

Arabianrannan kokemusten jälkeen taiteen merkitys uusien alueiden omaleimaisuuden luojana ymmärretään Ulla-Kirsti Junttilan mukaan nykyisin jo hyvin. Dialogi taiteilijan, arkkitehdin ja esimerkiksi maisemasuunnittelijan kesken pyritään saamaan käyntiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa suunnittelua. Näin taide voi olla orgaaninen osa koko rakennuksen ja sen ympäristön suunnittelua ja taideteos voidaan integroida arkkitehtuuriin. RT-kortti Taide rakennushankkeessa opastaa alusta pitäen ja taidekoordinaattorin käyttämisestä sekä tiiviistä yhteistyöstä osapuolten kesken on selvää hyötyä.  – Taiteilija voi tarvita rakentajilta opastusta vaikkapa rakenteiden kantavuuteen, tuulikuormaan tai roudankestävyyteen liittyvissä seikoissa. Yhteistyö on tärkeää ja se rikastuttaa kaikkia osapuolia.

Ulla-Kirsti Junttila tekee myös itse aktiivisesti taidetta. Hänen hienostunut, herkkä muotokielensä näkyy vaikkapa Espoon Rantaraitin varrelta löytyvässä pois puretun pistolaiturin paikalta löytyvästä Kristallimajassa. Hauraalta näyttävä teräsrakennelma on aikaa ja sään vaihteluja kestävä taideteos, joka muuttuu auringonvaloa kristallinsa kautta heijastavasta huvimajasta kuutamon salaperäiseksi satujoutsenen pesäpaikaksi. Kristallimajaa ihastellessa kuluu heti jos toinenkin mukavasti, sillä rannalla on onneksi penkki. Penkillä on taideteoksen osana funktionsa, mutta yleensä taiteen merkitys rakennetussa ympäristössä on Ulla-Kirsti Junttilan mukaan enemmänkin symbolinen ja esteettinen. – Taide lisää ympäristön viihtyisyyttä. Se herättää tunteita ja ajatuksia.

Teksti: Dakota Lavento