abstractright abstractright
Uutiset

Pisararataa suunnittelee ykkösketju

Helsingin joukkoliikenteen seuraavaa huippuhanketta ovat suunnittelemassa ratasuunnittelun huiput. Ratasuunnitelman kokoaa Sito.

Havainnekuva: WSP Finland Oy

Pisararadan suunnittelussa on edetty niin pitkälle, että tarkka kustannusarvio voidaan antaa eduskunnalle päätöksentekoa varten. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta saa asemakaavaluonnokset käsiteltäväkseen marraskuussa 2014. Jos rakentamispäätös tehdään, työtunnelia voitaisiin päästä louhimaan jo vuonna 2016. Uudella radalla liikennöinti käynnistyisi vuonna 2023.

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien  8 kilometriä pitkä kaupunkiratalenkki, joka kiertää tunnelissa Pasilasta Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.

Pisararataa kiertävät kahden päälinjan lähijunat ja Pisaran asemilta lähtee juna suuntaansa viiden minuutin välein. Hakaniemen asemaa käyttää päivittäin jopa 80 000 matkustajaa. Keskustan asemalaiturit sijaitsevat puolestaan 50 metriä maan pinnan alapuolella eli noin 17 kerroksen syvyydessä.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Pisararadan projektipäällikkö Jussi Lindberg on työstään ilmiselvästi innoissaan. Lindberg on ollut Ratahallintokeskuksessa mukana suunnitteluttamassa useitakin ratahankkeita, mutta Pisararata jättää muut taakseen. – Sen suunnittelu on suuri kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Erityisen antoisaa on ollut yhteistyö omien alojensa huippusuunnittelijoiden kanssa, hän sanoo. – Työssä on maamme ykkösketju!

2014_Jussi Lindberg_Photo_PasiSalminen_lev240 Projektipäällikkö Jussi Lindberg on päässyt Pisararataa suunnitteluttaessaan työskentelemään oikean huipputiimin kanssa.

Kuva: Pasi Salminen.

SITO vastasi pääkonsulttina vuonna 2011 valmistuneesta Pisararadan yleissuunnitelmasta ja ympäristövaikutusten arvioinnista osuutenaan rata-, geotekninen- ja rakennesuunnittelu sekä YVA. Siton vastuulla oli myös projektin johto sekä sidosryhmätyö ja projektipäällikkönä toimi DI Seppo Veijovuori.

Ratasuunnitelmavaiheessa Siton vastuualueena ovat ratasuunnittelu ja avorataosuuden pohjarakennussuunnittelu. Lisäksi Sito vastaa ratasuunnitelmakokonaisuuden kokoamisesta. Rataosastolta projektissa on ollut mukana noin 6, geo-osastolla 5 ja rakenneosastolta 2 sitolaista.

Sitolainen on muuten alun perin Lindbergkin, joka teki toimistossa insinöörityönsä vuonna 2000.

Pisararadan tunneliratkaisu on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Rataa varten louhitaan vierekkäin kolme tunnelia, joista kahdessa ajavat junat. Koko matkan tunneleiden vieressä kulkee kolmas, huoltoa ja pelastustoimia palveleva tunneli.

2014_pisararata_reitti_asemat_lev450

Pisararata on kahdeksan kilometrin mittainen ratalenkki, joka kulkee kuuden kilometrin matkalla tunneleissa ja jolla on kaikkiaan kolme asemaa.

Teksti: Dakota Lavento